Nintendo Switch Wii U Wii 3DS Nintendo Klubi Nintendo Suomen Foorumi




Zeldalandia - The Legend Of Zelda













------------------

Oikea

 

 

 

 

 

Kuuma peruna

Aikasemmat kyselyt

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Pieni Chat

Pieni Chat live-
keskustelua varten

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

The Legend Of Zelda:
A Link To The Past

Pelin tiedot
System: Super Nintendo (SNES)
Julkasisuvuosi: 1992
Lajityyppi: Toimintaseikkailu
Pelimuoto: Yksinpeli
Ikäraja: ?
Valmistaja: Nintendo

Kuvaus pelistä
A Link to the Pastin tarinan sijoittuminen muiden Zelda-pelien joukkoon ei ole yksiselitteistä. Pelin ohjevihko kertoo tapahtumien sijoittuvan kauaksi The Legend of Zeldaa edeltävään aikaan, mutta Miyamoto on myöhemmin kertonut A Link to the Pastin sijoittuvan kahden ensiksi julkaistun pelin jälkeen. Ganon on elossa, mutta sinetöitynä Pyhään valtakuntaan, mikä antaa ymmärtää A Link to the Pastin tapahtuvan Ocarina of Timen jälkeen, kuten myös molemmissa peleissä esiintyvät seitsemän tietäjää. Miyamoto on kieltäytynyt kommentoimasta tarkemmin Zelda-pelien aikajärjestystä.

Tarina sijoittuu Hyrulen valtakuntaan, jossa Link elää setänsä kanssa Hyrulen linnan lähellä. Link on iältään melko nuori eikä hänellä ole pelin alkaessa mitään varusteita. Eräänä sateisena yönä Linkin sedän taloon kantautuu telepaattinen viesti, jossa Hyrulen linnan tyrmään lukittu Prinsessa Zelda pyytää apua. Linkin setä noudattaa kutsua ja katoaa pimeään yöhön. Link jää yksin taloon ja seikkailu alkaa.

Kauan ennen pelin tapahtumia Hyrulen legendat kertoivat Kultaisesta maasta, jossa hallitsee kaikkivoipa ja kaikkitietävä kultainen voima, Triforce. Ilkeän Ganonin päästyä Kultaiseen maahan hän kosketti Triforcea ja muutti Kultaisen maan Pimeäksi maaksi. Ganonin pysäyttämiseksi seitsemän tietäjää lukitsivat Ganonin Pimeään maahan taialla, jonka voi murtaa vain tietäjät tai heidän jälkeläisensä. Kertomuksesta tuli legenda, joka elää Hyrulen kansan muistoissa edelleen.

Pelaaminen
A Link to the Past on yläviistosta kuvattu toimintaseikkailupeli, jossa pelaaja ohjaa Link-nimistä sankaria Hyrulen fantasiamaailmassa. Link osaa liikkua neljään ilmansuuntaan, hypätä alas kielekkeeltä, uida, työntää ja nostaa esineitä ja käyttää erilaisia työkaluja ja aseita. Linkillä on sydämillä kuvattu määrä elämäpisteitä, jotka vähenevät taisteluissa tai putoamisissa saaduista haavoista. Pelin edetessä Link voi parantaa haavojaan ja saada lisää sydämiä. Linkillä on myös magiapisteitä, jotka vähenevät Linkin loitsiessa.

Link saa pelin alkuvaiheessa käsiinsä miekan ja kilven, ja lisäksi pelaaja voi missä pelin vaiheessa tahansa valita käyttöönsä yhden esineen tai työkalun. Peli etenee tutkimalla pelimaailmaa, jossa avainasemassa olevat palatsit sisältävät taisteluita, ongelmanratkaisutehtäviä ja sokkeloita. Palatsin lopussa on vartija, jonka voittamalla Link saa uuden sydämen elämäpistemittariinsa, uuden esineen ja medaljongin (Valon maailma) tai kristallin (Pimeä maailma). Palatsit on suoritettava numeroidussa järjestyksessä, sillä vartijan voittamisesta saadulla esineellä on usein keskeinen osa seuraavan palatsin selvittämisessä tai sinne pääsemisessä. Poikkeuksena tästä ovat Pimeän maailman palatsit, jotka on mahdollista suorittaa myös vaihtoehtoisessa järjestyksessä. Palatsien ulkopuolella Link tapaa ystävällisiä Hyrulen asukkaita, taistelee vihamielisten olentojen kanssa, etsii rupioita ja piilotettuja luolia ja suorittaa tehtäviä.

A Link to the Pastin pelimekaniikka muistuttaa enemmän The Legend of Zeldaa kuin sarjan edellistä osaa, The Adventure of Linkiä. Paluu ensimmäisen Zelda-pelin teemoihin ei kuitenkaan merkitse sarjan kehittymistä yksinkertaisempaan suuntaan. The Adventure of Linkistä periytyvien ominaisuuksien (magian käyttö, vuorovaikutus ystävällisten pelihahmojen kanssa) lisäksi A Link to the Past tuo sarjaan monia uudistuksia, joista monet ovat esiintyneet sarjassa myöhemminkin. Eräät uusista esineistä (koukkuhaka ja Pegasuksen kengät) ovat kuuluneet Linkin varusteisiin lähes kaikissa myöhemmissä Zelda-peleissä. Ympäri Hyrulea piilotettujen neljännessydänten etsiminen ja monitasoiset palatsit ovat myös jääneet sarjaan.

Eräs merkittävimmistä A Link to the Pastin esiintyneistä ideoista on kahden rinnakkaismaailman käyttö. Maailmat, tavallinen Hyrule, Valon maailma ja Kultainen maa, Triforcen maailma, ovat olemassa päällekkäin ja sisältävät runsaasti yhteyksiä toisiinsa. Valon maailma on ilon ja hyvyyden paikka, mutta Ganonin korruptoima Kultainen maa, Pimeä maailma, on Valon maailman irvikuva, pimeyden ja pahuuden paikka. Valon maailman maamerkit löytyvät myös Pimeästä maailmasta, toisinaan ne esiintyvät vastakohtinaan. Valon ja Pimeän maailman välillä liikkuminen on mahdollista taikapeilin avulla. Link voi siirtyä Pimeässä maailmassa ollessaan Valon maailmaan missä kohdassa Hyrulea tahansa. Valon maailmassa Link ilmestyy niille sijoilleen, jossa hän oli Pimeässä maailmassa ollut. Kohtaan syntyy portti, joka on aktiivinen taikapeilin seuraavaan käyttöön asti. Portista pääsee takaisin Pimeään maailmaan. Valon maailmasta löytyy myös pysyviä portteja, joita pitkin Link voi siirtyä Pimeään maailmaan.

Pelin voi tallentaa milloin tahansa. Uudelleenaloitettu peli alkaa pelaajan tallennushetken sijainnin mukaan Kultaisen pyramidin huipulta (Pimeä maailma) tai vaihtoehtoisesti pyhätöstä, Linkin talosta tai Kuolemanvuorelta (Valon maailma).

Tarina
Asetelma
A Link to the Pastin tarinan sijoittuminen muiden Zelda-pelien joukkoon ei ole yksiselitteistä. Pelin ohjevihko kertoo tapahtumien sijoittuvan kauaksi The Legend of Zeldaa edeltävään aikaan, mutta Miyamoto on myöhemmin kertonut A Link to the Pastin sijoittuvan kahden ensiksi julkaistun pelin jälkeen. Ganon on elossa, mutta sinetöitynä Pyhään valtakuntaan, mikä antaa ymmärtää A Link to the Pastin tapahtuvan Ocarina of Timen jälkeen, kuten myös molemmissa peleissä esiintyvät seitsemän tietäjää. Miyamoto on kieltäytynyt kommentoimasta tarkemmin Zelda-pelien aikajärjestystä.

Tarina sijoittuu Hyrulen valtakuntaan, jossa Link elää setänsä kanssa Hyrulen linnan lähellä. Link on iältään melko nuori eikä hänellä ole pelin alkaessa mitään varusteita. Eräänä sateisena yönä Linkin sedän taloon kantautuu telepaattinen viesti, jossa Hyrulen linnan tyrmään lukittu Prinsessa Zelda pyytää apua. Linkin setä noudattaa kutsua ja katoaa pimeään yöhön. Link jää yksin taloon ja seikkailu alkaa.

Kauan ennen pelin tapahtumia Hyrulen legendat kertoivat Kultaisesta maasta, jossa hallitsee kaikkivoipa ja kaikkitietävä kultainen voima, Triforce. Ilkeän Ganonin päästyä Kultaiseen maahan hän kosketti Triforcea ja muutti Kultaisen maan Pimeäksi maaksi. Ganonin pysäyttämiseksi seitsemän tietäjää lukitsivat Ganonin Pimeään maahan taialla, jonka voi murtaa vain tietäjät tai heidän jälkeläisensä. Kertomuksesta tuli legenda, joka elää Hyrulen kansan muistoissa edelleen.

Juoni
Varoitus:  Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.

Hieman ennen pelin alkua kuninkaan neuvonantaja Agahnim hankkiutuu kuninkaasta eroon ja aloittaa seitsemän neidon etsinnät, jotka ovat legendan seitsemän tietäjän jälkeläisiä. Löydettyään kuusi ensimmäistä neitoa Agahmin lähettää heidät Pimeään maailmaan. Murtaakseen Ganonia pidättelevän taian myös seitsemännen neidon on paljastuttava ja jouduttava Agahnimin kaappaamaksi. Pelin kuluessa Prinsessa Zelda osoittautuu seitsemänneksi neidoksi ja Agahnim onnistuu lähettämään myös hänet Pimeään maailmaan, jolloin Ganon pääsee vapaaksi.

Pelin alussa Link lähtee etsimään Hyrulen linnaan kadonnutta setäänsä, jonka hän löytä pahasti haavoittuneena linnan viemäreistä. Setä antaa Linkille tehtävän Prinsessa Zeldan pelastamiseksi. Link pelastaa Zeldan Agahnimin lumoamien vartijoiden valvonnasta ja he pakenevat linnasta salakäytävää pitkin, joka vie heidät linnan ulkopuolella sijaitsevaan pyhäkköön. Pyhäkön ystävällinen pappi ottaa Zeldan suojelukseensa ja neuvoo Linkiä hakemaan Mestarien miekan, joka on piilotettu Kadonneeseen metsään. Miekkaa etsiessään Link tapaa erakkona elävän Sahasrahlan, joka myöhemmin osoittautuu erääksi legendan seitsemän tietäjän jälkeläiseksi. Sahasrahla neuvoo Linkiä läpi seikkailun. Saatuaan Mestarien miekan haltuunsa Link saa Zeldalta telepaattisen viestin, jonka mukaan Agahnimin sotilaat ovat löytäneet pyhäkössä piilottelevan prinsessan. Link kiirehtii paikalle, mutta Zelda on jo viety Agahnimin luo Hyrulen linnaan. Link ehtii juuri paikalle, kun Agahnimin taika lähettää Zeldan Pimeään maailmaan. Link ja Agahnim taistelevat, mutta tappiolle joutuva Agahnim pakenee Pimeään maailmaan ja vetää Linkin mukanaan.

Pimeässä maailmassa Link saa viestin Sahasrahlalta, joka kertoo legendan Ganonista ja Kultaisesta maasta olleen totta. Pimeä maailma on Ganonin hallitsema Kultainen maailma, ja maaginen sinetti, joka pitää Ganonin poissa Hyrulesta, on seitsemännen neidon saavuttua murtumassa. Linkin on saatava Triforce pois Ganonin hallinnasta tai Ganon palaa Valon maailmaan hallitsijana. Päästäkseen Ganonin palatsiin Linkin pitää yhdistää kaapattujen neitojen taikavoimat. Neidot ovat vangittuina seitsemään eri puolilla Pimeää maailmaa sijaitsevaan palatsiin. Heidän avullaan Link pääsee Kuolemanvuorella sijaitsevaan Ganonin palatsiin ja taistelee palatsin huipulla uudestaan Agahnimia vastaan. Agahnim häviää, jolloin lepakon muodossa oleva Ganon nousee tämän sisältä ja pakenee Pimeän maailman keskellä sijaitsevaan Suureen pyramidiin. Link voittaa Ganonin taistelussa ja pääsee Triforcen luo. Legendan mukaan Triforce toteuttaa haltijansa syvimmän toiveen, joten Linkin koskettaessa Triforcea Pimeä maailma katoaa ja rauha palaa Hyruleen. Link palaa Valon maailmaan ja palauttaa Mestarien miekan Kadonneeseen metsään.

Juonipaljastukset päättyvät tähän.

Kehitys

Musiikki
Pelin musiikit on säveltänyt Koji Kondo. Hyrulen perusteema on lainattu The Legend of Zeldasta. Osa sävellyksistä on päätynyt eri muodoissa myöhempiin Zelda-peleihin. Zeldan laulu, Hyrulen linnan ja Kakarikon kylän teemat sekä keijulähteiden sävelet ovat tehneet ensiesiintymisensä A Link to the Pastissa. Pelin musiikki hyödyntää täysin 16-bittisen äänijärjestelmän mahdollisuuksia.

A Link to the Pastin musiikit on julkaistu The Legend of Zelda Sound and Drama -nimisellä tupla-CD:llä. Musiikkiteoksen ensimmäinen CD-levy sisältää The Legend of Zeldan musiikit ja on 44 minuutin mittainen. Julkaisun 54 minuuttia kestävä toinen osa koostuu A Link to the Pastia varten sävelletystä musiikista.

 

 

Zeldalandia

Sivut päivitetty 11.3.2017

Kävijälaskuri Counters with Stats

© copyrigh 2012-2017 Kaitsu