Nintendo Switch Wii U Wii 3DS Nintendo Klubi Nintendo Suomen Foorumi




Zeldalandia - The Legend Of Zelda













------------------

Oikea

 

 

 

 

 

Kuuma peruna

Aikasemmat kyselyt

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Pieni Chat

Pieni Chat live-
keskustelua varten

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

The Legend Of Zelda:
Spirit Tracks

Arvostelu

Tekijä: Nintendo EAD
Julkaisija: Nintendo
Testattu: DS
Saatavilla: DS
Pelaajia: 1

DS on selkeästi Nintendon vihreänuttuisen hiippalakin suosikkialusta. Parin vuoden takainen Phantom Hourglass oli muutamista ärsyttävyyksistä huolimatta priimatason seikkailua, ja sarjan uusin osa Spirit Tracks jatkaa samoilla linjoilla.

Wind Wakerin hengessä kalutut merelliset maisemat vaihtuvat sarjan uusimman osan myötä kuitenkin tukevasti maan kamaralle: tällä kertaa Linkin pääasiallisena kulkupelinä toimii juna, ja on pakko myöntää että homma hoituu Nintendolta astetta paremmin kuin VR:ltä.

Graafisen ulkoasunsa ja käyttöliittymänsä puolesta Spirit Tracks ei eroa edeltäjästään juuri laisinkaan. Kontrollit ovat edelleen täysin stylus-vetoiset, mikä on siinä mielessä hieman yllättävää, että tämä oli suurin piirtein ainoita Phantom Hourglassin saamia isomman kritiikin aiheita.

Ongelma ei kuitenkaan ole kovin suuri, koska muutamia vaativampia hyökkäyksiä lukuun ottamatta kontrollit toimivat todella hyvin, ja erityisesti pelaajan mahdollisuus tehdä omia merkintöjään jatkuvasti auki olevaan minikarttaan on edelleen taivaanlahja.

Homman nimi tällä kertaa on suurin piirtein tämä: maan eri kaupunkeja ja muita kohteita yhdistävät mystiset, spirit trackseiksi kutsutut junaraiteet, joita pitkin kulkee erityisten insinöörien ohjaamia junia. Kuten arvata saattaa, sankarimme Link on uunituore junainsinööri, joka heti pelin alkumetreillä joutuu maailman tulevaisuutta uhkaavaan juonikuvioon mukaan. Henkiraiteiden keskuspaikkana toimivassa Spirit Towerissa ei kaikki ole hyvin, ja niinpä Link joutuu koluamaan haamuksi muuttuneen Zelda-prinsessan kanssa läpi maan lukuisat kaupungit ja luolastot.

Homma seuraa suhteellisen perinteistä kaavaa: ensin avataan uusi nurkkaus maailmankarttaa korjaamalla Spirit Towerissa tarvittava ratayhteys, sitten jututetaan paikallisia asukkaita, ja sitten hoidetaan paikallinen luolasto haltuun. Peruskaava seuraa siis aika pitkälle Phantom Hourglassin viitoittamalla reitillä.

Kun pelot eivät toteudu

Phantom Hourglassin huonoin puoli oli nimenomaan mitä ilmeisemmin lievästä aivovauriosta kärsivän apinan suunnittelema keskusluolasto Temple of the Ocean King, jonka koluaminen rikkoi muuten hyvää tunnelmaa todella ikävästi. Niinpä paperilla saman kaavan toistuminen meinasi aiheuttaa etukäteen henkiseen anafylaktiseen shokkiin johtaneen allergisen reaktion, mutta onneksi turhaan.

Tärkeimmän asian suhteen Spirit Tracksissa on nimittäin otettu opiksi. Phantom Hourglassin tapaan myös Spirit Tracksissa juonen keskipisteenä on mystinen laaja luolasto. Siinä missä Temple of the Ocean King oli yksitoikkoinen ja aikarajoitettu luolasto jossa aiemmat kerrokset täytyi aina koluta läpi uudestaan, uuden osan Spirit Tower on toteutettu vaatimattomasti ehkä miljoona kertaa paremmin. Aikarajoja ei ole, toiminta on vaihtelevampaa ja kun luolaston kerros on kerran läpäisty, se myös pysyy läpäistynä eikä puuduttava edestakaisin ravaamista ole.

Erikoismaininnan ansaitsee nimenomaan Spirit Towerissa käytettävä uusi ongelmanratkaisumekaniikka. Haamuksi muuttunut Zelda osaa ottaa tornin supervahvoja vartijoita haltuunsa, ja käyttämään näiden ominaisuuksia Linkin avustamiseen. Eri vartijat antavat Zeldalle erilaisia ominaisuuksia, kuten seinien tuhoamiskyvyn tai teleportin.

Kun Spirit Towerin kauttaaltaan fiksu suunnittelu yhdistetään siihen, että pelin leppoisahko junaliikenne ei stressaa Phantom Hourglassin purjehtimisen tapaan, voi kaiken kaikkiaan sanoa että kyseessä on omassa kastissaan suorastaan erinomainen peli. Zeldat vain ovat kovasti porukkaa kahtia jakavia pelejä. Joko niitä rakastaa, tai sitten niitä ei voi sietää.

The Legend of Zelda: Spirit Tracks on näyttävä, pitkä ja mukaansa tempaava toimintaseikkailu, joka on stylus-kontrollointia lukuun ottamatta korjannut kaikki edeltäjänsä virheet. Se onkin lähiaikojen ehdottomasti viihdyttävämpiä DS-pelejä.

 

 

Zeldalandia

Sivut päivitetty 11.3.2017

Kävijälaskuri Counters with Stats

© copyrigh 2012-2017 Kaitsu