Nintendo Switch Wii U Wii 3DS Nintendo Klubi Nintendo Suomen Foorumi




Zeldalandia - The Legend Of Zelda













------------------

Oikea

 

 

 

 

 

Kuuma peruna

Aikasemmat kyselyt

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Pieni Chat

Pieni Chat live-
keskustelua varten

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

The Legend Of Zelda:
Skyward Sword

Arvostelu

Pelityyppi: Seikkailu- ja roolipelit
Julkaisija/kehittäjä: Nintendo/Nintendo
Laitteistovaatimukset: Wii
Testattu: Wii
Arvosteluversio: Myyntiversio

Wiin koko elinkaaren ajan työstetty toimintaseikkailupeli The Legend of Zelda: Skyward Sword on vihdoin valmis ja julkaistu parahiksi juuri jouluksi. Osuvampaa pyhien lämmikettä tuskin voisikaan toivoa, sillä paljon puhutteleva peli on erinomaisista osa-alueistaan harkitusti hioutuva, huikea kokonaisuus. Tässä on lajityypin tuore mestariteos.

Elegantti ja vähäeleinen tarinankerronta on sarjalle tyypillisesti puhtaasti luetun tekstin varassa. Samastuminen on silti vahvaa, koska rikas dialogi on hauskaa ja koskettavaa. Linkissä on huimasti tunnetta, vaikka huipputason kasvoanimaatioista tai ääninäyttelystä ei ole tietoakaan.
Skyward Swordin ytimessä on nerokas pelisuunnittelu, joka poikkeuksellisen kokonaisvaltaisesti ja kunnianhimoisesti käyttää hyödykseen liikkeentunnistuksella maineensa luoneen konsolin ominaisuuksia. Näin ollen Skyward Sword lähettää Wiin parhaalle mahdolliselle jäähyväismatkalle, sillä tästä eteenpäin Nintendon huomio vääjäämättä siirtyy tulevaan Wii U -konsoliin.


Hersyvällä huumorilla

Hyväsydäminen tarina alkaa paksun pilvipeiton yläpuolelta taivasmaailmasta, joka koostuu korkeuksissa leijuvista maanpalasista. Sininen taivastienoo on pelin yhdysalue, jonka keskellä leijailevassa kylässä asustaa pelin päähenkilö, taivasritarikokelas Link. Valmistumisensa kynnyksellä Link joutuu yllättäen suuren seikkailun keskiöön, kun hänen ystävänsä Zelda katoaa sekavissa olosuhteissa. Ja kuten pelaajien sopiikin odottaa, Linkin ja Zeldan kohtalot piirtyvät oleelliseksi osaksi tapahtumissa, jotka määrittävät pelimaailman ja sen asukkaiden tulevaisuuden.

Skyward Swordin monipuolinen liikkeentunnistusohjaus on toteutettu ajatuksella. Se ei puuduta tai etäännytä, vaan korostaa eläytymistä toimintaan. Pelissä pääsee esimerkiksi lentämään taivaalla linnun selässä, keilaamaan pommeilla ja sukeltamaan syvyyksissä - intuitiivisia valikkoruutujakaan unohtamatta.
Vaikka tarina ja juonenkäänteet pääpiirteittäin noudattavatkin tuttua kerrontamallia, on yllättävää, kuinka hyvällä huumorilla peli on tehty. Tarinankerronta voi vaihtua hetkessä vakavasta absurdiin, sillä hupaisa tunnelma on ennakoimatonta. Pelimaailma on puolestaan täynnä toinen toistaan ihmeellisempiä asukkaita. Ilahduttavan omituisen hahmosuunnittelun parhaimmasta päästä ovat esimerkiksi basaarin piinkova kauppamies, hauskuutta maailmaan levittävä eriskummallinen klovni ja eristäytynyt entisaikojen pullea miekkasankari.


Muutosten aikakausi

Pelattavuuskin tarjoaa yllätyksiä: Skyward Sword tuntuu heti alusta alkaen raikkaalta ja innovatiiviselta osalta pitkäikäiseen pelisarjaansa. Tavaramerkiksi muodostuneita osa-alueita on karsittu kokonaan pois, ja pelisuunnittelua on kauttaaltaan pohdittu uudestaan. Linkillä on nyt esimerkiksi kestävyysmittari, joka rajoittaa toimintaa, kuten juoksemista, kiipeilyä ja voimakkaita miekaniskuja. Kaiken kaikkiaan Link on aiempaa atleettisempi, mutta voimien huvetessa sankari uupuu totaalisesti ollen avoin kohde vihollishyökkäyksille.

Pelisarjan tuttu ja maineikas sisältö on kokenut muutoksia. Kokonaisuutta viedään nyt entistä luovempaan ja kokeellisempaan suuntaan, ja lopputulos tarjoaakin lajinsa huipulle yltävää pelisuunnittelua. Varsinkin kenttäsuunnittelu on parempaa kuin ennen.
Oleellisin muutos pelattavuuteen tulee dynaamisesta ja luontevasta liikkeentunnistusohjauksesta, joka petraa huomattavasti Twilight Princess -pelin Wii-versiosta. Skyward Sword vaatii toimiakseen MotionPlus-ohjaimen, joten pelintekijöillä on ollut käytettävissään ylimääräistä tarkkuutta. Tästä ammennetaan luovaa pelisuunnittelua, joka antaa kokonaisuudelle vankan selkärangan. Skyward Sword osoittaa, kuinka vaivattomasti liikkeentunnistus voi soveltua genren peliin.

Tarkalla ohjauksella on luonnollisesti suuri vaikutus miekkailuun. Pelaajan liikkeet näkyvät yksityiskohtaisesti ruudulla, kun sivaltamisen suunnalla on aidosti merkitystä. Vihdoinkin Wii tarjoaa sitä jämptiä miekkailua, josta konsolin alusta asti on haaveiltu. Myös Linkin apuvälineet, kuten jousipyssy, ilmapuhallin ja kauko-ohjattava lentokuoriainen, hyödyntävät liikkeentunnistusta ansiokkaasti. Pelisuunnittelun muutokset näkyvät lisäksi asearsenaalista, sillä se on entistä suppeampi, mutta toisaalta nyt jokaiselle vempaimelle löytyy käyttöä koko pelin ajan. Linkin kykyjä parantavia esineitä voi puolestaan olla mukana ainoastaan rajallinen määrä.


Värikkäässä maailmassa

Sarja on luonut mainettaan harkitulla kenttäsuunnittelulla, joka aukeaa pala palalta seikkailun edetessä. Myös Skyward Swordissa palataan jo tutkituille aluille. Tämä tuntuu erittäin palkitsevalta eikä lainkaan väkinäiseltä tai keinotekoiselta, koska huippuluokan kenttäsuunnittelussa on eheä kokonaiskuva. Uusiakin alueita aukeaa soljuvassa tahdissa, joten vire pysyy korkealla. On mukava nähdä ja oppia tuntemaan elävää pelimaailmaa, jolla on uskottava ja monisyinen historiansa.

Pelaaminen kehittyy sitä antoisammaksi ja jännittävämmäksi, mitä pidemmälle pelin syvyyksiin uppoutuu.
Vaikka pelissä voikin jäädä hetkellisesti jumiin, ei epätoivo pääse valtaamaan mieltä. Seikkailunhalu välittyy niin tehokkaasti lumoavasta sisällöstä, että vastauksia arvoituksiin on aina kiintoisa etsiä. Ongelmanratkonta on osaltaan loogista ja nokkelaa, joten ratkaisuiden keksiminen tuntuu antoisalta läpi pitkän pelin. Maailmassa kannattaakin edetä rauhalliseen tahtiin sivutehtäviä suorittaen - siten yli 40 tunnin sisällöstä saa eniten iloa irti.

Skyward Sword osoittaa myös vahvaa audiovisuaalista luonnetta. Kirkkailla väreillä luodaan vesivärimäistä ilmaisua maailmaan, jossa on innostava kulkea ja tutkia salaisuuksia. Estetiikka on kauttaaltaan mielenkiintoista ja miellyttävää. Toimintaa säestää kaunis ja tunnelmallinen musiikki, joka alleviivaa pelin välittämää suuren seikkailun tunnetta entisestään.


Viimeistelty kokonaisuus

Mestarillinen Skyward Sword on kokonaisuutena innovatiivinen ja uskalias. Peli ei ole kokoelma legendaarisen sarjan parhaita kohtauksia tai niiden uudelleentulkintaa, vaan se tavoittelee edistyksellisyyttä. Onkin upeaa, että juhlavuottaan viettävä sarja on avoin maineikkaan sisältönsä uudelleenarviointiin.

Tekemistä tarjotaan tarinan ohella myös lukuisissa sivutehtävissä, jotka kuljettavat pelaajaa ympäri värikästä pelimaailmaa. Yli 40 tunnin jälkeen Skyward Sword jättää harvinaisen iloiselle mielelle.
Toki perinteitäkään ei ole unohdettu, mutta tarjonta on nyt ilahduttavan kekseliästä ja täynnä yllättäviä tapahtumia aivan loppuhuipennukseensa saakka. On lisäksi kunnioitettavaa, että laaja ja kunnianhimoinen Skyward Sword on vieläpä äärimmäisen viimeistelty - huimassa kokonaisuudessa ei ole lainkaan bugeja tai ohjelmointivirheitä.

25 vuotta The Legend of Zelda -sarjan synnyn jälkeen Nintendo osoittaa olevansa alallaan yhä aivan omassa luokassaan.

Johannes Valkola... vietti vuoden antoisimmat pelihetket Skyward Swordin parissa.

 Lyhyesti
Mestarillinen The Legend of Zelda: Skyward Sword on äärimmäisen huoliteltu ja kunnianhimoinen toimintaseikkailupeli, joka tarjoaa ikimuistoisen pelikokemuksen.
 Hyvää
  • Erinomainen liikkeentunnistusohjaus
  • Runsain mitoin sisältöä
  • Eheä ja innostava pelimaailma
  • Vahva suuren seikkailun tunne
  • Kaunis katsella ja kuunnella
  • Kunnianhimoinen ja viimeistelty


 Huonoa
  •  

 

 

 

Zeldalandia

Sivut päivitetty 11.3.2017

Kävijälaskuri Counters with Stats

© copyrigh 2012-2017 Kaitsu